U bent hier: CTO Start

Onderzoek

Onderzoeksrapport Begrijpend lezen

Groot nieuws!!! We melden jullie met trots dat de resultaten van de reviewstudie begrijpend lezen zijn gepubliceerd.

Het afgelopen jaar voerden CTO-onderzoekers samen met de Vakgroep Onderwijskunde van UGent in opdracht van de Vlor en met steun van de Vlaamse overheid een literatuurstudie uit over effectief begrijpend lezen. Deze studie biedt een concreet en wetenschappelijk onderbouwd antwoord op de vraag hoe je effectief begrijpend-leesonderwijs op je school kan vormgeven.

Haast je dus naar de website van de Vlor‍️ om de praktijkbijdrage te lezen en het onderzoeksrapport te downloaden (link onderaan de pagina).

cover_praktijkbijdrage

 

 

 

 

 

 

 

 


Professionalisering

Schrijf je in voor onze workshops

vormingen_begrijpend_lezenWil je graag een workshop volgen of aanvragen voor je team? Bekijk dan het aanbod voor 2019-2020.

Met onder meer nieuwe workshops en een lezing over:

- begrijpend lezen
- begrijpend luisteren bij kleuters
- kwaliteitsvolle interacties met kleuters
- ex-OKAN'ners in de secundaire klas
- meertalig opvoeden

Voor het volwassenenonderwijs start het open aanbod pas na de kerstvakantie.

 

 

 

 

 


Onderzoek

Rapport literatuurstudie en trendanalyse rond NT2 bij nieuwkomers

In opdracht van de Taalunie voerden het CTO en ITTA (Universiteit van Amsterdam) samen een literatuurstudie en trendanalyse uit van onderzoek en beleidsadviezen (2003-2018) in verband met Nederlands als Tweede Taal bij nieuwkomers.

Lees het rapport met de beschrijving van trends en hiaten in onderzoek en Nederlands en Vlaams beleid op onze website.

 


Onderzoek

Onderzoeksrapport Review Vreemde Talen

sono_logo

Het CTO voerde in 2019 twee reviewstudies uit.

In een eerste review (in opdracht van Steunpunt SONO) bekeken we hoe je effectief vreemdetalenonderwijs inricht voor kinderen en jongeren.

  • Begin je er best zo vroeg mogelijk mee of niet?
  • En hoe pak je het dan best aan?

Lees de antwoorden op deze vragen in het rapport.

 

 


Professionalisering

Schrijf je nu al in voor de opleiding Taalbeleidsexpert Basisonderwijs

leerkrachten op een sessie Omdat we de website aan het vernieuwen zijn, zal ons nieuw professionaliseringssaanbod uitzonderlijk pas verschijnen in september.

Enkel de opleiding Taalbeleidsexpert Basisonderwijs die uit 6 sessies bestaat, staat nu al online. Lees er meer over en schrijf je in.

 

 

 

 

 

 

 


Materiaal

Downloads

Sesam5Onze lesmaterialen Sesam 4: Toeren zonder grenzen en Sesam 5: De mummie zijn vanaf nu gratis en volledig te downloaden.

Dit materiaal is bedoeld voor het eerste jaar secundair en kan je gebruiken in het vak Nederlands of PAV.

 

 

 

 

 

 


Project

Blended learning binnen de lessen Maatschappelijke Oriëntatie

digitale tools

Het CTO is in februari gestart met een nieuw project waarin we peilen naar de mogelijkheden om digitale tools te gebruiken binnen de lessen maatschappelijke oriëntatie in het volwassenenonderwijs. Meer info over dit AMIF-project vind je in de projectfiche.

 

 

 

 


Materiaal

Digitale tools gebruiken bij taalcoaching

Mariet SchiepersHet CTO rondde een ESF-project af rond het opzetten van blended taalcoachingstlrajecten. De reultaten werden gepresenteerd op een studiedag 'Digit@@l' op de werkvloer. De presentaties en de link naar de website met het draaiboek van het project staan online. Bekijk de neerslag van dit project.

 

 

 

 

 

 


Volg het CTO op Linkedin Linkedinlogo


 

 

Untitled Document

Untitled Document

Untitled Document